سفرای 50 کشور خارجی در نهمین جشنواره فناوری نانو با دستاوردهای ایران آشنا می‌شوند

1395/10/01 در ساعت 16:33:00

ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نهمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو را در حالی برگزار می‌کند که از سفرای کشورهای خارجی دعوت‌شده است در این رویداد طی جلسه‌ای با دستاوردهای نانو ایرانی آشنا شوند.

سفرای 50 کشور خارجی در نهمین جشنواره فناوری نانو با دستاوردهای ایران آشنا می‌شوند

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی در نشست خبری نهمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو اظهار کرد: این رویداد که از 14 تا 17 مهرماه در سالن خلیج‌فارس نمایشگاه بین‌المللی برگزار می‌شود را به نام جشنواره خوانده‌ایم چون شامل حضور تمام فعالین در عرصه توسعه فناوری نانو است. از نهادهای ترویجی تا بخش دانش‌آموزی و دانشجویی، دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، تشکل‌های علمی و نهادهایی که در راستای توسعه فناوری نانو خدمات ارائه می‌کنند.
وی در توضیح شرکت‌کنندگان این رویداد ادامه داد: کسانی که در راستای توسعه فناوری نانو و تحقیقات و بازار آن تسهیلات ارائه می‌کنند، شرکت‌ها و واحدهای صنعتی که با استفاده از محصولات نانو گسترش‌یافته‌اند نیز در این رویداد حضور دارند. در نتیجه مجموعه‌ای از فعالان عرصه نانو این جشنواره را تشکیل می‌دهند.
به گفته سرکار بخشی از این جشنواره نیز شامل نمایشگاهی از محصولاتی که شرکت‌ها تولید و به بازار عرضه می‌کنند اختصاص خواهد داشت.
وی با بیان این خبر که افتتاحیه نهمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو روز اول، 14 مهرماه ساعت 15:30 برگزار می‌شود، گفت: در افتتاحیه این رویداد مقامات ارشد کشوری حضور خواهند داشت.
به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی، در حاشیه افتتاحیه نهمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو از شرکت‌های برتر حوزه نانو که محصولات نانو را ارائه می‌کنند، شرکت‌های تجهیزات ساز و مراکز رشد برتر تقدیر به عمل خواهد آمد.

آشنایی سفرای کشورهای خارجی با دستاوردهای نانو ایران
وی برنامه روز دوم این رویداد را نشست با سفرای کشورهای دعوت‌شده خارجی عنوان کرد که انتظار می‌رود بیش از 50 کشور حضور پیدا کنند. این برنامه با مشارکت فعال وزارت امور خارجه برگزار می‌شود تا عرصه‌های نانو ایران اطلاع‌رسانی شدن و سفرای کشورهای مختلف با ظرفیت‌های ما آشنا شده و تعامل خود را در عرصه بین‌المللی ارتقا دهیم.
سرکار حاضرین این جلسه را سورنا ستاری (معاون علمی و فناوری رییس جمهور) و مجید تخت روان‌چی (معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه) معرفی کرد و گفت: تاکنون استقبال خوبی از این نشست داشته‌ایم و پیش‌بینی تور بازدید از نمایشگاه برای سفرای حاضر در جلسه پیش‌بینی‌شده است.
وی برنامه دیگری که تدارک دیده‌شده است تا در نهمین جشنواره و نمایشگاه نانو برگزار شود را نشست‌های تخصص عنوان کرد که طی این چهار روز با موضوعات اهمیت بتنت، ثبت بتنت، بازاریابی، نهادهای فعال عرصه نانو،کشاورزی، کارگاه آموزشی ایمنی بهداشت و مدیریت پسماند برگزار می‌شود.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی همچنین افزود: در راستای ایجاد کنسرسیوم محصولات نانو نشستی برگزار می‌شود تا شرکت‌های حوزه نساجی نانو بتوانند با برند مشترک محصولات خود را ارائه کنند. چراکه منسوجات با برندهای مختلفی در بازار هستند که مصرف‌کننده را دچار سردرگمی کرده‌اند. از این طریق قصد داریم مخاطب را با برندی مشترک آشنا کنیم که در حوزه نانو از نظر کیفیت و کارایی تأیید شده باشد.

پیش‌بینی استقبال دانشجویان و اساتید
سرکار بیان کرد: سال گذشته هزار دانشجو کارشناسی ارشد و دکتری نانو از این جشنواره بازدید کرده‌اند و برنامه‌ریزی‌شده است که امسال میزبان دو هزار نفر از این دانشجویان باشیم. تاکنون بیش از 100 دانشگاه و پژوهشگاه برای شرکت در تور علمی این رویداد ثبت‌نام کرده‌اند.
وی با اشاره به هماهنگی با نمایندگی‌های مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، افزود: همچنین میزبان تعداد کثیری از پژوهشگاه‌های سراسر کشور خواهیم بود که امیدواریم حدود چهار هزار دانشجو و استاد با ظرفیت‌های نانویی کشور در این رویداد آشنا شوند.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی این اتفاق را کمکی به بالابردن روحیه خودباوری و خوداتکایی دانست و ابراز امیدواری کرد تا جشنواره و نمایشگاه امسال باشکوه‌تر و موثرتر از سال‌های گذشته برگزار شود.

حضور 12 شرکت خارجی
سرکار با توضیح این‌که 6 شرکت از کشور کره جنوبی، 5 شرکت از کشور تایوان و یک شرکت از کشور روسیه در نهمین جشنواره و نمایشگاه فناوری  نانو حضور خواهند داشت، بیان کرد: هنوز تصمیم به بین‌المللی شدن این رویداد نداریم، چرا که در حال بررسی هستیم که بین‌المللی شدن جشنواره با وجود به بلوغ نرسیدن شرکت‌های داخلی به نفع کشور ماست یا خیر؟
وی افزود: از نظر ما باید شرکت‌های داخلی به بلوغ کامل برسند و بعد امکان بین‌المللی شدن جشنواره را فراهم کنیم. اما ازنظری حضور شرکت‌ها و محصولات خارجی موجب انگیزه بیشتر و ترویج حس رقابت میان شرکت‌های داخلی خواهند شد.

نهمین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی نانو، به همت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 14 تا 17 مهرماه در سالن خلیج‌فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود. افتتاحیه این رویداد 14 مهرماه است که برخی مقامات ارشد کشوری در آن حضور خواهند داشت.

نظر جدید
0%